Tämä aloite on tehty, jotta ajankohtainen tieto kunnan toiminnasta olisi tarjolla helpommin ja yksinkertaisemmin. Moni kuntalainen kertoi minulle vaalikentillä, että kunnan verkkosivut ovat liian vaikeita navigoitaviksi, ja siksi päätinkin reagoida tähän.
Moderni brändäys ja hyvät verkkosivut ovat kunnan ulkoiselle ilmeelle keskeisiä asioita, sillä uusia asukkaita on vaikea houkutella epäviehättävällä imagolla.
Valtuustoaloite / 23.8.2021
Keiteleen kunnan verkkosivujen ja brändi-ilmeen uudistamisesta
Me allekirjoittaneet kunnanvaltuutetut esitämme, että Keiteleen kunnan verkkosivut ja brändi-ilme päivitettäisiin vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.
Verkkosivut toimivat kunnan digitaalisina kasvoina. Vaikka sanotaan, ettei kirjaa kannata tuomita kantensa perusteella, antavat monimutkaiset ja visuaalisesti tympeät sivut vierailijalle usein varsin huonon vaikutelman niiden edustamasta tahosta.
Keitele.fi on auttamattoman vaikea viidakko. Sen rakenne koostuu peräti 259 sivusta, jotka on ahdettu kuuteen kategoriaan. Yhteystietoja sekä sivupalkkien lisäominaisuuksia ripotellaan sinne tänne hämmentävällä tavalla, ja käyttäjän tavoittelema sisältö saattaa olla usean epävarman klikkauksen takana.
Hakutoiminnon käyttäjä joutuu selaamaan sivun alaosaan nähdäkseen hakutulokset, sillä ne eivät pomppaa heti näkyviin. Osa ei välttämättä edes tajua tehdä tätä, jolloin koko toiminto on täysin hyödytön.
Lisäksi sivu on tarjolla vain suomeksi, eikä sen ulkoasu ole myöskään mobiilikäyttöön kätevin. Nämä huomiot ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu – Sivujen saavutettavuus on kauttaaltaan auttamattoman heikkolaatuista.
Nämä ongelmat on kuitenkin jo tiedostettu, mikä ilmenee verkkosivujen saavutettavuusselosteesta. Siinä listataan yhdeksän erillistä puutetta, joidenka johdosta keitele.fi-palvelu täyttää kansainvälisen WCAG 2.1-ohjeiston vaatimukset vain osittain. Tämä on kyseenalaista, sillä kunnallisten palveluiden saavutettavuus on lakisääteistä ja myös kuntastrategiassa vaaditaan selkeää tiedotusta. On selvää, ettei teknisesti vanhentuneita ja sisällöllisesti kuormittuneita verkkosivuja kannata monimutkaistaa enää nykyistä enempää millään päälleliimaavilla päivityksillä: Järkevintä on tilata kokonaan uudet ja samalla modernimmat sivut nykyisten tilalle.
Hyvän esimerkin sekä visuaalisesti miellyttävästä että helposti navigoitavasta verkkosivusta tarjoaa naapurimme Vesanto. Kunnan brändi-ilme, #SYDÄNMAA-teema ja moderni toteutus huokuvat panostusta ja nykyaikaisuutta.
Ajantasainen verkkosivupohja mahdollistaa myös monet lisäominaisuudet, kuten livelähetykset suoraan nettisivuille. Nykyaikaisemmat ja yksinkertaisemmat sivut voisivat olla myös henkilöstöllemme helpompia ylläpitää.
Kunnan brändi-ilme olisi kätevä uudistaa verkkosivupäivityksen kanssa yhdenmukaisten visuaalien varmistamiseksi. Nykyinen Keitele-logo on läpinäkyvine elementteineen ja ohuine teksteineen huonosti skaalautuva, vanhentunut ja haaleine väreineen kaikkiaan pliisunoloinen. Symboliikaltaan se on kuitenkin varsin toimiva, joten pieni ”facelift” voisi myös riittää.
Toivomme, että kunnassa ryhdytään pikaisiin toimiin tämän aloitteen tiimoilta. Kyseessä on sekä kuntamme ylpeys, houkuttelevuus, että sen palveluiden saavutettavuus ja ajantasaisuus.