Mukavaa helmikuuta kaikille!

Tulevana maanantaina Keiteleen kunnanhallitus kokoustaa jälleen. Kunnanvaltuuston toisena varapuheenjohtajana minulla on läsnäolo- ja puheoikeus, jota olen käyttänyt tähän mennessä varsin aktiivisesti.

Aion jatkaa samalla linjalla nytkin! Yksi pöydälle tulevista, itselleni polttavimmista asioista on nuorten kesätyöllistäminen. Linkki esityslistaan on tässä.

Tein itsekin taannoin pari kesää töitä Keiteleen kunnalle kirjasto- ja kulttuuripalveluiden parissa. Kun nuori tekee kesätyötä, hän oppii uutta ja saa kosketusta työelämäarkeen. Yksi työelämän perusperiaatteista on se, että tekijä antaa vapaa-aikaansa työpaikalleen rahallista korvausta vastaan.

Nuoret oppivat tämän kunnankin palveluksessa sen kaikille tutun palkkalaskelman kautta. Siellä piilee kuitenkin yksi kuriositeetti: Kunnalle kesätyöllistetyt nuoret saavat perustuntipalkkaa, jonka suuruus on vain 5,50 euroa tunnilta. Systeemimme toimii niin, että nuori voi työllistyä joko kuntaan tai yksityiselle työnantajalle, ja jälkimmäisessä tapauksessa tuon palkan päälle voidaan maksaa työnantajan tahtoessa vielä ylimääräistäkin. Kunnan suorassa palveluksessa olevan nuoren palkka on joka tapauksessa vain tuo 5,50 euroa tunnilta.

No, mitä väliä sillä on?

Minäpä kerron! Ydinongelma on se, ettei käytännössä mikään yksityinen yritys voisi maksaa mistään kesätyöstä yhtä matalaa palkkaa, kuin mitä meidän kuntamme maksaa itse työllistämilleen nuorille. Palaan tämän taustoihin kohta.

Keitele on maksanut tämänluokkaista palkkaa kesätyöläisilleen jo useita vuosia, joten ilmiö ei sinänsä ole uusi. Jos siitä jotain syyttäisi, niin varmaankin lähinnä inflaatiota. Fakta on kuitenkin se, että nuorten määrä kunnassamme vähenee kokoajan, ja siksi meidän olisikin annettava toiminnastamme mahdollisimman hyvä kuva heille – Vielä kun voimme. Tähän epäkohtaan olisi mielestäni hyvä tarttua nyt jos koskaan.

Millaisia verrokkeja yksityiseltä sektorilta löytyy kesätyöpalkkojen suhteen?

Pienimpiä TES-taulukkopalkkoja lienee maaseutuelinkeinojen TES:in minimitaulukkopalkka koululaiselle, ja se on noin 6,10 euroa tunnilta. Kuntien oma KVTES on yksityiskohdiltaan melko erilainen, kuin monen perinteisen kesätyöalan TES. Kunta voi siltikin itse päättää, mille tasolle se nuorten palkat tällaisessa vapaaehtoisessa ohjelmassa asettaa – Siispä kysyn: Miksi sen tason tulisi olla noinkin paljon pienempi, kuin mikä on yksityisen sektorin minimi? Kunnankin kesätyöt voivat olla aivan yhtä vaativia ja kuormittavia, kuin vastaavat työtehtävät yritysten palveluksessa, mutta palkkatasot ovat silti erilaiset.

Kysymyksessä on siis nuorten keskinäinen palkkatasa-arvo ja se, miten hyvän viestin kunta haluaa antaa arvostuksestaan nuorten ahkeruutta kohtaan. Nyt siis tuhannen taalan kysymys: Mitä tämä kaikki maksaisi Keiteleen kuntataloudelle?

Jos nuorten kesätyöllistämisen palkkatasoa nostaisi vaikkapa tuohon 6,10 euroon tunnilta, niin se ei tietäisi kuntamme kesätyöllistämismäärillä edes kahden tonnin menolisäystä viimevuotiseen tasoon verrattuna. Silloinkin projektiin varattu budjetti alitettiin varsin hyvin. Nyt ehdottamani korotus mahtuisi sellaisenaan nykyisen talousarvion nettomenovarauksen sisälle, eli se ei tuottaisi kunnallemme lisämenoja.

Yksittäiselle nuorelle korotus merkitsisi kuitenkin noin 50 euron verran pirteämpää palkkakuittia. Suhteellinen ”palkankorotus” on tällöin 11 %, mikä kuulostaa varsin oikeudenmukaiselta nykyiseen lähtötilanteeseen nähden.

Vastapainona panostus tuottaisi enemmän tyytyväisiä työntekijöitä, positiivista medianäkyvyyttä nuorisomyönteisyydestä sekä taskuntäytettä meidän nuorillemme, joista moni varmasti laittaisi nämä rahat kiertoon kuntamme sisällä meidän yrittäjiemme eduksi.

Politiikka on lopulta aina arvovalintoja. Toivon, että kunnanhallituksesta löytyy rohkeutta esittää ehdottamaani muutosta ja laittaa tämä epäkohta yhteistyössä kuntoon. Hyvästä työstä hyvä palkka, eikös vain!

P.S.: Kunnanhallituksessa käsitellään myös vastauksia vuonna 2021 annettuihin kuntalaisten ja valtuutettujen tekemiin aloitteisiin, joten aion kysellä näistä teräviä jatkokysymyksiä ja hieman tutkailla, saisiko aiemmin ehdottamaani nettisivu-uudistusta kuitenkin jo tämän vuoden puolella takaisin valmisteluun.

Olisi hyvä saada uudet nettisivut lanseerattua pian sen jälkeen, kun hyvinvointialueet aktivoituvat. Tämä selkiyttäisi kunnan roolia ja läsnäoloa asukkaillemme tulevaisuudessa, mutta vain, jos kaikki tehdään oikea-aikaisesti. Visuaalisia elementtejäkin voisi uudistaa samalla, Pielavesihän aloitti brändityön isolla panostuksella aivan äskettäin – Siltäkin rintamalta meidän kanssa siis jo kilpaillaan…Onneksi Keiteleen luottamushenkilöorganisaatiossa on kuitenkin tiedostettu tarpeet uudistuksiin!

Lauri Kaunisaho

opiskelija, kunnanvaltuutettu ja kunnanvaltuuston II. vpj. (vihr.)

%d bloggaajaa tykkää tästä: